Aandrijving

In de essentie is het voertuig elektrisch. Het grote verschil met een conventionele elektrische aandrijving is dat het batterijpakket vervangen is door een waterstoftank en een brandstofcel. Het vermogen van slechts 1 kW, zo’n 1.4 pk, is ruim voldoende om zo efficiënt mogelijk mee te rijden bij de Shell Eco Marathon. Wegens de lage weerstanden die deze wagen ondervindt, is er tijdens de race namelijk gemiddeld slechts 220 Watt nodig.

Brandstofcel

De brandstofcel kan gezien worden als het hart van de auto. Hierin wordt waterstof omgezet in elektriciteit en water.

Aan de linkerzijde van de brandstofcel wordt waterstof, H2, door middel van elektrolyse omgezet in H+ ionen waardoor er 2 elektronen vrijkomen.

Deze elektronen lopen vervolgens over een stroomdraad richting het elektrische circuit (de motor in het voertuig of zoals op het plaatje de lamp) en komen vervolgens weer terug aan de andere zijde van de brandstofcel. Hier worden namelijk weer elektronen gevraagd zodat hier de H+ ionen en zuurstof atomen samen water kunnen vormen.

Onderstel

Dit jaar is er een nieuw chassis ontworpen en geproduceerd. Het complete chassis is gemaakt van aluminium, waardoor het totale gewicht slechts zo’n 16 kg bedraagt. Het chassis vormt het structurele hart van het voertuig. Hieraan wordt niet alleen de body bevestigd, maar ook de aandrijflijn (powertrain) en natuurlijk de wielophanging.

De wielophanging is een essentieel onderdeel van de wagen. Hierin is onder andere de vering en schokdemper combinatie verwerkt waardoor het voertuig comfortabel en veilig is om in te rijden. Aan de onafgeveerde massa, het deel wat niet door de schokdempers behoedt wordt van trillingen, zit natuurlijk het wiel, maar ook de remschijven, remklauwen en de elektromotoren.

Om de weerstanden zo laag mogelijk te houden wordt ervoor gezorgd dat alles haarfijn afgesteld is en dat de remklauwen in geen mogelijkheid de remschijven raken tenzij er daadwerkelijk geremd wordt. Tevens wordt ervoor gezorgd dat de wielen zo perfect mogelijk uitgelijnd zijn zodat onnodige weerstanden in de kiem gesmoord worden.

Body

Voor het produceren van de body zijn er vijf verschillende mallen gebruikt. In elk van deze mallen wordt een deel van de body geproduceerd door middel van vacuüminjectie. Hierbij wordt een mix van carbon en epoxyhars in de mal van de body geplaatst, waarna dit geheel aangeduwd wordt door een plastic laag die hier door een vacuüm tegenaan wordt getrokken. Op deze manier ontstaan er vijf delen die samen het exterieur van het voertuig vormen.

De complete body, die dus uit verschillende delen bestaat, is hierdoor afneembaar van het voertuig. Hierdoor is werken aan de interne onderdelen in elk stadium mogelijk. Enkel de bodemplaat van het voertuig blijft permanent vast zitten.