Over ons team

De geschiedenis van HAN Hydromotive is er eentje die inmiddels al ver terug gaat. In 2009 waren een aantal studenten zo enthousiast na afloop van het project ‘HAN Eco-Marathon’, een schoolproject, dat ze deel wilden nemen aan de Shell Eco-Marathon. Ze zijn het team HAN Hydromotive gestart en hebben zich volledig gestort op deze wedstrijd.

Van 2010 tot en met 2012 is er deelgenomen met ons eerste voertuig, de ‘Arval Inspire I’. Dit voertuig was opgebouwd uit hout. Wegens tijdgebrek en weinig ervaring met waterstof is er in 2010 deelgenomen in de categorie ‘benzine’. De jaren hierna is er deelgenomen in de categorie ’waterstof’. Het beste resultaat met dit voertuig is een behaalde derde plaats op de Shell Eco-marathon 2011 in Lausitz, met een verbruik van 1 : 602 km/l.

Van 2013 tot en met 2015 is er deelgenomen met ons tweede voertuig de ‘Arval Inspire II’. De technieken zijn in de jaren verbeterd waardoor er meer achtergrondstudies gedaan zijn naar het bouwen van een Shell Eco-marathon voertuig. De Arval Inspire II is in 3D ontwikkeld en volledig gebouwd uit composieten. Tijdens de bouw is er rekening gehouden met een aantal doelstellingen die gesteld waren. Een van die doelstellingen was om de Arval Inspire II straatlegaal te maken. Hiermee hebben wij bewezen dat studenten van de HAN een extreem zuinig voertuig kunnen maken voor de Nederlandse wegen. De tweede doelstelling was om de Arval Inspire II geschikt voor twee personen te maken. Het beste resultaat met dit voertuig is een behaalde derde plaats op de Shell Eco-marathon 2014 in Rotterdam, met een verbruik van 1 op 510 km/l.

Vanaf 2016 werd er deelgenomen met ons derde voertuig. De ABN AMRO Lease Accelerator. Met dit voertuig is een verbruik van 1 op 570 km/l gehaald. Door het doorontwikkelen van dit voertuig in de twee jaar hierna had het een nog beter resultaat in huis, maar vanwege technische mankementen is er destijds geen resultaat meer neergezet.

Momenteel wordt er een nieuw voertuig neergezet voor deelname in 2019, onze 10e editie. De HM10 zal over een verbeterde versie van de vorige powertrain beschikken in combinatie met een compleet nieuwe body en een nieuw chassis. Het doel voor 2019 is een verbruik van 1 op 800 km/l.

Jelmer de Jong

General Manager

 

Ik ben Jelmer de Jong, 21 Jaar oud en geboren in Leeuwarden. Op dit moment woon ik in Arnhem voor mijn studie. Voor de opleiding Automotive heb ik de opleiding Werkplaatsmanager niveau 4 aan het Friesland College gevolgd. Hierna heb ik gewerkt als monteur en service adviseur bij 2 autodealers. Studeren aan de HAN Automotive heb ik altijd al gewild omdat ik zelf ambitieus ben en het maximale uit mezelf wil halen.

Ik heb besloten deel te nemen aan Hydromotive omdat ik graag in teamverband werk en bezig wil zijn met de automotive toekomst. Hiernaast heb ik de mogelijkheid gekregen teammanager te worden, dit sluit aan op mijn ambities. Verder hoop ik het team naar de overwinning te helpen en het team op alle mogelijke manieren te ondersteunen en te faciliteren.

David Osterman

Public Relations

 

David Osterman, 22 jaar geboren te Rotterdam. In Ridderkerk gewoond nu op kamers in Arnhem. Ik heb vmbo-gt gedaan in Barendrecht op het Dalton Lyceum. Ben daarna naar het Davinci College in Dordrecht gegaan om technisch specialist personen voertuigen te volgen. Deze mbo opleiding heb ik afgerond maar tijdens de stage-periodes kwam ik er toch achter dat ik opzoek was naar meer uitdaging. In het 3de jaar van de mbo opleiding ben ik begonnen met het doorstroom traject voor hbo. Om mijzelf op die manier klaar te stomen voor het hbo. Toen ik uiteindelijk klaar was met mijn opleiding op het mbo was het meer dan logisch om te kiezen voor Automotive engineering. Deze opleiding was ook te volgen in Rotterdam, maar de locatie en de opzet van de opleiding trok mij niet en heb daarom ervoor gekozen om naar Arnhem te gaan om te gaan studeren.

Ik heb gekozen om bij Hydromotive te gaan omdat ik vond dat het oude voertuig niet de puntjes op de i had, en ik hoop die puntjes op de i te kunnen bijdragen tijdens dit jaar.

Daan Vellinga

Financial Manager

 

Ik ben Daan Vellinga, 19 jaar, geboren te Ede. Opgegroeid in Harskamp, een klein dorp in het midden van de Veluwe, een typisch boerendorp wat je op het platteland verwacht. Als vooropleiding heb ik kunnen genieten van het tweetalig VWO aan het Marnix College te Ede. Ik heb gekozen voor het TVWO omdat dit een extra uitdaging geeft en mijn passie voor Engels is er altijd geweest. Na het VWO heb ik voor Automotive gekozen omdat mijn passie voor auto’s en grote machines er al sinds zeer jonge leeftijd inzit.

Ik zit bij dit team omdat het een nieuwe uitdaging geeft. Tevens is er het voordeel dat je in dit project samenwerkt met enkel gemotiveerde studenten aangezien hiervoor gesolliciteerd moet worden. Tevens is het een zeer grote uitdaging om mezelf te ontwikkelen en het team naar een hoger niveau te brengen.

Marc Klein

Marketing Manager

 

Ik ben Marc Klein, 21 jaar en geboren en getogen in Woerden, waar ik nog steeds woon. Voordat ik startte met Automotive aan de HAN heb ik VWO afgerond met een N&T profiel. Omdat ik mij graag wilde specialiseren in auto’s en voertuigtechniek, bij voorkeur met een gedeeltelijke praktische instelling, heb ik besloten om deze HBO studie te volgen. Wellicht dat ik mijzelf hierna nog verder wil specialiseren met een master.

Door onderdeel uit te maken van het commerciële team van Hydromotive krijg ik veel van de business gerelateerde zaken mee, iets waar ik mij altijd al voor interesseer. Persoonlijk zorg ik voor de marketing rondom het team en zorg ik er dus voor dat wij goed voor de dag komen. Iets wat niet per se aansluit op de studie Automotive, dus dat is een ware uitdaging! Op deze manier hoop ik aan het eind van het jaar een nog breder perspectief te hebben over wat er nu allemaal in een team omgaat en hoe een team of bedrijf zichzelf moet profileren.

Vincent van den Berge

Technical Manager

 

Ik ben Vincent van den Berge, 21 jaar oud. Ik ben geboren in Lunteren maar het grootste deel van mijn leven heb ik in Ede gewoond. In mijn vrije tijd ben ik graag bezig met motor-gerelateerde dingen. Ik sleutel graag dingen in (en vooral uit) mekaar. Dat is ook een van de redenen dat ik na mijn VWO opleiding voor de opleiding Automotive aan de HAN heb gekozen. Techniek in het algemeen interesseert mij enorm, en waarom dan niet toepassen in combinatie met je hobby? Een uitdagende combinatie van praktijk en theorie als onderbouwing resulteert in een opleiding waar graag mijn tijd in wil steken.

Het Hydromotive team is voor mij de ultieme uitdaging om je technische en praktische kennis, die je eerder hebt opgedaan en geleerd, projectmatig in de praktijk te brengen. Daarbij zit je met een grote groep jongens die allemaal hetzelfde doel hebben: de Shell Eco Marathon winnen, en dat motiveert enorm. En niet iedereen kan zeggen dat hij in het tweede jaar HBO een waterstof-auto gebouwd heeft. Kortom: een mooie uitdaging voor wie het aan durft.

Sam Otte

Teamleader Body & Chassis

 

Ik ben Sam Otte, 19 jaar oud en heb een kamer in Arnhem. Ik heb voor mijn studie havo NT gedaan. Heel mijn leven ben ik al gefascineerd geweest over gemotoriseerde voertuigen, met name de auto. Ik vind het prachtig om met auto’s bezig te zijn en er meer over te leren, dat is dan ook de reden dat ik voor de studie Automotive heb gekozen. Het project Hydromotive sprak mij aan vanwege de vooruitstrevende techniek die gebruikt wordt en de mate waarmee je ervaring kan opdoen die later toe te passen is in een baan. Het is voor mij een voorrecht om de subgroep Body en Chassis te leiden door het project, samen zullen we een hoop nieuwe kennis en ervaring opdoen. Het project is een geweldige kans om mijn kwaliteiten te laten zien en mijn zwakke punten te verbeteren. Het idee dat we de kennis die we in de lessen en in het project kunnen toepassen en een werkelijk product kunnen realiseren maakt mij erg gemotiveerd!

Mario van der Raaf

Engineer Body & Chassis

 

Mijn naam is Mario van der Raaf, ik ben 21 jaar en geboren in Arnhem. Ik heb een passie voor techniek en computers. Ik heb in mijn vooropleiding mavo, havo en vwo afgerond. Uiteindelijk ben ik toch bij Automotive terechtgekomen omdat de opleiding mij erg aansprak. Tijdens de opleiding heb ik geleerd dat ik veel interesse heb voor mechanical-engineering en produceren.

Wat mij inspireerde bij het team te gaan is de mogelijkheid om het project ook te realiseren. Gedurende de eerdere onderwijsprojecten was dit niet het geval. Bij Hydromotive wil ik het waar gaan maken dat aan het einde van het jaar het voertuig een paar kilo lichter is.

Bryan Altena

Engineer Body & Chassis

 

Ik ben Bryan Altena, ik ben 18 en woon in Apeldoorn. Voor deze opleiding heb ik Havo (N&G) gevolgd op de KSG-Apeldoorn. Ik heb voor de opleiding Automotive gekozen omdat ik altijd al wel iets heb gehad met techniek en auto’s. Ik heb naast mijn vooropleiding gewerkt in een garage en daar mijn eigen projecten gehad.

Ik zit bij dit team omdat dit een goede kans is om extra dingen te leren tussen mijn studie door. In dit team werk ik voornamelijk aan de body designs. Door dit te doen heb ik al veel extra vaardigheden geleerd die mij helpen met het vervolg van mijn studie. Het is voor mij voornamelijk het doel om een zo aerodynamisch mogelijk voertuig te produceren zodat wij de eco marathon natuurlijk winnen!

Nick van Emden

Engineer Body & Chassis

 

Nick van Emden, 20 jaar  en ik ben geboren in Winterswijk maar ik woon nu in ‘S-Heerenberg. Ik kom van de HAVO, dit heb ik gevolgd op het Rietveld lyceum. Ik heb gekozen voor Automotive door mijn interesse in techniek en dan voornamelijk motoren en auto’s.

Ik zit bij het team omdat ik een project zocht met gemotiveerde mensen die niet steeds de kantjes ervan aflopen. Ik zocht naar een uitdagend project waar ik veel van kan leren en dit is gelukt.

Juul van den Heuvel

Teamleader Brakes & Suspension

 

Mijn naam is Juul van den Heuvel, ik ben 21 jaar oud en woon in Zeeland (NB). Van kinds af aan doe ik aan motorcross. Ik vind niet alleen de snelheid leuk aan de sport, maar ook zeker de techniek van de motoren. Het onderhoud en reparties heb ik altijd zelf uitgevoerd. Omdat ik dus geïnteresseerd ben in motoren en auto’s heb ik gekozen voor Automotive. Daarnaast doe ik aan crossfit en voetbal. Na het afronden van mijn middelbare school, ben ik de opleiding mechatronica niveau 4 gaan volgen. Mechatronica is een opleiding waarbij je zowel werktuigbouwkunde als elektronica krijgt. Na 4 jaar ben ik geslaagd voor deze MBO opleiding. Na het afstuderen had ik nog geen zin om aan het werk te gaan, dus ben ik gaan kijken naar HBO opleidingen. Uiteindelijk is heb ik gekozen voor Automotive.

Ik heb gekozen voor het hydromotive team, omdat het gebruik van alternatieve aandrijvingen mij aanspreekt. Daarnaast heb je binnen het team te maken met alleen maar gemotiveerde studenten, wat erg fijn werkt. Binnen het team heb ik mij aangesloten bij het subteam remmen en ophanging. Ik hoop dan ook mijn vaardigheden op gebied van deze aspecten te kunnen verbeteren. Daarnaast hoop ik natuurlijk een goed resultaat te kunnen bij halen tijdens de shell eco marathon.

Bart Navis

Engineer Brakes & Suspension

 

Ik ben Bart Navis 20 jaar oud en geboren in Nieuwegein. Ik woon onderhand in Oosthuizen en sinds ik studeer woon ik ook in Arnhem op kamers. Ik heb HAVO gedaan voordat ik Automotive ging doen aan de HAN. Ook werk ik al heel lang in een autogarage en vind ik auto’s al leuk sinds ik klein ben. Ik heb gekozen voor Automotive omdat auto’s altijd mijn interesse gehad hebben en het mij heel leuk lijkt om systemen van een auto te ontwerpen.

Ik zit bij het team omdat ik het een interessant project vind en het totaal plaatje interessanter vindt dan de reguliere projecten die de HAN aanbiedt. Tevens lijkt het mij leuk om met een groep studenten iets neer te zetten wat ook daadwerkelijk wordt gebruikt in een serieuze wedstrijd. Het uiteindelijke doel is natuurlijk het winnen van de Shell ECO-Marathon.

Sebastiaan van der Molen

Teamleader Powertrain

 

Ik ben Sebastiaan van der Molen, ik ben 20 jaar oud en ben geboren in Enschede. Mijn vooropleiding was het VWO aan het Bonhoeffer College Vanderwaalslaan in Enschede. Ik heb gekozen voor de studie Automotive aan de HAN, omdat ik een grote passie heb voor auto’s en ik het geweldig vind om met dit vak bezig te zijn.

Ik heb voor het HAN Hydromotive team gekozen uit de interesse om meer te leren over waterstof aangedreven voertuigen. Daarbij leek het mij ook een erg gave uitdaging, want voor dit project zal er echt met het zelfgebouwde voertuig een resultaat neer moeten worden gezet. Uiteindelijk hoop ik met dit project te bereiken dat ik wat bijdraag aan de betrouwbaarheid van de aandrijving en dat deze zonder problemen het meest efficiënt functioneert op de race.

Jordi de Bruin

Engineer Powertrain

 

Ik ben Jordi de Bruin, 21 jaar oud en ben geboren in Amersfoort. Voor deze opleiding heb ik een opleiding tot automonteur (BOL niv. 4) afgerond. De reden dat ik gekozen heb voor de opleiding automotive is omdat ik de auto’s wil verbeteren en mij graag wil richten op waterstof auto’s.

Ik heb gekozen voor het hydromotive project omdat ik mij erg interesseer in waterstof aandrijving. Ook heb ik graag gemotiveerde mensen om samen een project mee te doen. En dat heb je zeker met het hydromotive.

Maurice Kuiper

Engineer Powertrain

 

Ik ben Maurice Kuiper, ik ben 21 jaar oud en ben woonachtig in Nieuw-Roden. Ik studeer aan de HAN Automotive in Arnhem en voor de studie zit ik daar ook op kamers. Voor deze studie heb ik MBO autotechniek gestudeerd in Groningen. Omdat ik mijzelf verder wil ontwikkelen, heb ik ervoor gekozen om door te stromen naar het HBO. Ik heb vanaf jongs af aan grote interesse in alles wat met auto’s te maken heeft, dus de keuze voor Automotive was voor mij snel duidelijk.

Ik heb mij aangemeld voor Hydromotive omdat ik het leuk vind om de theorie toe te passen in de praktijk. Omdat ik MBO heb gedaan vind ik het nog altijd leuk om aan auto’s te werken. Ook vind ik het leuk dat we racen met een auto op waterstof, wat een zeer interessante techniek is. Ik hoop dat wij dit jaar de auto technisch nog beter kunnen maken zodat we mee kunnen strijden om de eerste plaats!

Merlijn van Wijk

Engineer Powertrain

 

Ik ben Merlijn van Wijk, 21 jaar en ik kom uit Houten. Als bijbaan ben ik soldaat bij de Nationale Reserve in Breda. Voordat ik begon aan de HBO Automotive begon heb ik mijn VWO afgerond en heb ik 7 maanden op de Koninklijke Militaire Academie gezeten in Breda. Tot zover heb ik veel gehad aan mijn vooropleiding, zeker op het gebied van wiskunde. Vele vinden het verschil KMA en Automotive heel erg groot, maar bij Defensie wilde ik naar de Technische Dienst, wat eigenlijk de Automotive richting is binnen Defensie. Hier had ik veel collega’s die deze opleiding al gedaan hadden en mij aanraadde om hier te gaan kijken. Toen het mij niet lukte om mijn opleiding op de KMA voort te zetten ben ik hier in Arnhem gaan kijken bij de Automotive opleiding. Vandaar dat ik bij Automotive uitgekomen ben.

Ik ben bij het hydromotive team gegaan, omdat ik meer wilde leren over de powertrain van een waterstof voertuig. Bij dit sub-team kwam ik er al heel snel achter dat ik mij het liefst bezig houd met het computer gestuurde gedeelte van de powertrain. Aan het einde van het project hoop ik vooral ervaring op te doen met het bewerken en sturen van CAN signalen en de communicatie tussen componenten kunnen optimaliseren.

Niels Holtjer

Engineer Powertrain

 

Ik ben Niels Holtjer, 20 jaar oud. Ik ben geboren in de gemeente Harenkarspel. Ik heb mijn HAVO diploma behaald en ben daarna de studie Automotive gaan volgen aan de HAN. Ik heb gekozen voor de studie omdat ik eigenlijk ieder vakgebied hierbinnen interessant vind. Met deze opleiding word er een goede basis gelegd in zowel de werktuigbouwkunde als elektrotechniek.

Ik vind het leuk om projecten te volgen waarbij er daadwerkelijk een eindproduct ontstaat. Hydromotive is extra speciaal omdat er een competitie-waardig voertuig geproduceerd moet worden, dit maakt het voor mij aantrekkelijk en super uitdagend. Ik hoop bij het team mijn eigen kennis te vergroten en mede door mijn inspanning een plek aan de top te veroveren tijdens de Shell Eco-marathon.

Toon Nahuijsen

Engineer Powertrain

 

Ik ben Toon Nahuijsen, 19 jaar en ben geboren in Enchede. Mijn hobby’s zijn sporten, sleutelen en natuurlijk een biertje drinken. Naast school werk ik ook in een motorzaak. Voor deze opleiding heb ik een HAVO diploma gehaald. Ik heb gekozen voor automotive omdat motoren en auto’s mij erg interesseren.

Ik ben erg geïnteresseerd in waterstof dit project lijkt mij een mooie manier om kennis te maken met deze nieuwe technieken. Wat het aantrekkelijk maakt is dat dit project naast de reguliere lessen te volgen is. En dus geen studievertraging oploopt.

Selma van Loon

Commercial Supervisor

 

Ik ben Selma van Loon, 28 jaar en geboren in Nijmegen. Ik werk nu 4,5 jaar op de HAN als docent. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd op de universiteit van Nijmegen. Dit jaar begeleid ik voor de derde keer het Hydromotive team. Vanwege mijn achtergrond help ik met name het commerciële sub-team. Hydromotive trekt altijd gemotiveerde studenten aan en dat is een feestje om mee samen te werken. Uiteindelijk wil ik natuurlijk net zo graag winnen als de studenten!