Over ons team

De geschiedenis van HAN Hydromotive is er eentje die al ver terug gaat. In 2009 waren een aantal studenten zo enthousiast na afloop van het project ‘HAN Eco-Marathon’, dat ze deel wilden nemen aan de Shell Eco-Marathon. Ze zijn het team HAN Hydromotive gestart en hebben zich volledig gestort op deze wedstrijd.

Van 2010 tot en met 2012 is er deelgenomen met ons eerste voertuig, de ‘Arval Inspire I’. Dit voertuig was opgebouwd uit hout. Wegens tijdgebrek en weinig ervaring met waterstof is er in 2010 deelgenomen in de categorie ‘benzine’. De jaren hierna is er deelgenomen in de categorie ’waterstof’. Het beste resultaat met dit voertuig is een behaalde derde plaats op de Shell Eco-marathon 2011 in Lausitz, met een verbruik van 1 : 602 km/l.

Van 2013 tot en met 2015 is er deelgenomen met ons tweede voertuig de ‘Arval Inspire II’. De technieken zijn in de jaren verbeterd, waardoor er meer achtergrondstudies gedaan zijn naar het bouwen van een Shell Eco-marathon voertuig. De Arval Inspire II is in 3D ontwikkeld en volledig gebouwd uit composieten. Tijdens de bouw is er rekening gehouden met een aantal doelstellingen die gesteld waren. Een van die doelstellingen was om de Arval Inspire II straatlegaal te maken. Hiermee hebben wij bewezen dat studenten van de HAN een extreem zuinig voertuig kunnen maken voor de Nederlandse wegen. De tweede doelstelling was om de Arval Inspire II geschikt voor twee personen te maken. Het beste resultaat met dit voertuig is een behaalde derde plaats op de Shell Eco-marathon 2014 in Rotterdam, met een verbruik van 1 op 510 km/l.

Vanaf 2016 werd er deelgenomen met ons derde voertuig. De ABN AMRO Lease Accelerator. Met dit voertuig is een verbruik van 1 op 570 km/l gehaald. Het doorontwikkelen van dit voertuig in de twee jaar hierna leverde een nog beter resultaat op, maar vanwege technische mankementen is er geen resultaat meer neergezet.

In 2019 was er opnieuw succes: een derde plaats, met een verbruik van 1 op 692 km/l! Dit kwam vooral door het nieuwe voertuig, de HM10. Voor de tiende editie was dit voertuig bewapend met een vernieuwd energie management systeem. Ook had de wagen een compleet nieuwe body en een nieuw chassis. 

Joris Oosterhuis

Team manager

 

Mijn naam is Joris Oosterhuis, 20 jaar en woonachtig in Boskoop. Na succesvol mijn havo te hebben afgerond heb ik gekeken naar verschillende hbo’s . Ik kwam erachter dat het op dat moment allemaal nog te theoretisch voor mij was, daarom heb ik gekozen voor de fasttrack (mbo 4 technisch specialist  en  hbo propedeuse Automotive in 3 jaar). Hierdoor deed ik veel praktijkervaring op met daarbij een stukje uitdaging van het hbo.

Meedoen aan het Hydromotive team is een unieke mogelijkheid om mijzelf verder te ontwikkelen op het gebied van projectmatig werken. Ook werk je samen met allemaal gemotiveerde studenten die één gezamenlijk doel hebben: de Shell Eco Marathon winnen!

Ik ben erg blij dat ik de rol van teammanager mag vervullen, ik vind het namelijk ontzettend leuk om met techniek en management bezig te zijn, en met deze rol kan beide passies uitoefenen . Ik hoop met dit team dit jaar veel te bereiken en een mooie prestatie neer te zetten bij de Shel Eco Marathon

Thomas Rozengaarden

Public Relations & Events

 

Mijn naam is Thomas Rozengarden, ik ben 21 jaar oud en woonachtig in Utrecht. Na het succesvol afronden van mijn Havo diploma ben ik gaan kijken naar een vervolgopleiding. Met een passie voor auto’s had een technische opleiding zoals Automotive meteen mijn interesse. Maar met een economische achtergrond vanuit de Havo was het niet mogelijk om hier meteen aan de slag te gaan. Toen ben ik een jaar Ondernemerschap gaan studeren met daarnaast Natuurkunde op Havo niveau. Toen ik dit had afgerond mocht ik eindelijk gaan beginnen aan de studie Automotive, dat blijkt de beste keuze die ik tot nu toe heb gemaakt.  

Ik wilde graag deelnemen aan het Hydromotive team voor een aantal redenen. Omdat je moet solliciteren voor het team weet je zeker dat je met een groep gemotiveerde studenten samenwerkt. Combineer de motivatie van de groep met het doel om duurzame ontwikkelingen binnen de Automotive branche te realiseren en je hebt een leuk team samengesteld. De samenhorigheid en motivatie om samen een doel te behalen sprak mij het meest aan om deel te nemen aan dit project. Daarnaast ben ik erg blij met mijn rol als PR & Events manager omdat mij dit de kans geeft om de dingen die ik heb geleerd op mijn vorige studie toe te passen en mezelf verder te ontwikkelen. Samen met het team hoop ik om dit jaar ons doel te bereiken en een geweldig resultaat te behalen tijdens de Shell Eco Marathon!  

Rob Holtland

Public Relations & Financial Manager

 

Ik ben Rob Holtland, 21 jaar oud, geboren in IJsselmuiden en momenteel woonachtig in Arnhem. Als vooropleiding heb ik MBO niveau 4 technische specialist gedaan. Na vier jaar autotechniek was de keuze voor Automotive makkelijk gemaakt.

 

Ik wilde graag deelnemen aan het Hydromotive team, omdat ik graag met een groep gemotiveerde studenten iets wil bereiken dat bijdraagt aan de duurzame ontwikkelingen binnen de branche. Bij Hydromotive werken we samen aan hetzelfde doel. Daarnaast vind ik het ontzettend leuk om mezelf te ontwikkelen en anderen te overtuigen van onze missie. Samen met het team hoop ik om dit jaar ons doel ook echt te bereiken en een geweldige resultaat te behalen tijdens de Shell Eco Marathon!

Francisco del Castillo Suarez

Marketing Manager

 

Mijn naam is Francisco del Castillo Suarez en ik ben 19 jaar oud. Ik ben geboren in Madrid, Spanje, maar ik heb mijn middelbare schooldiploma behaald in Australië. Al van kinds af aan wist ik dat ik met auto's wilde werken, dus na veel onderzoek en zorgvuldige afwegingen kwam ik tot de conclusie dat het beste voor mijn toekomst zou zijn om naar Nederland te verhuizen om Automotive Engineering te studeren aan de HAN Hogeschool. Een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen.

Ik wilde bij HAN Hydromotive komen werken omdat ik erg geïnteresseerd was om deel uit te maken van een studententeam met dezelfde passie voor techniek die ik altijd heb gehad. Ik geloofde dat een plek in het team me zeer waardevolle vaardigheden zou leren die ik later in mijn leven zal gebruiken en veel kansen in mijn carrière zou bieden, vooral vanwege de potentiële impact die waterstoftechnologie in onze toekomst kan hebben. Ondanks dat ik de technische kant van engineering erg leuk vind, zijn mijn belangrijkste interesses de commerciële aspecten van de auto-industrie geworden, dus dit jaar ben ik toegetreden tot de commerciële afdeling en ben ik vereerd om de nieuwe marketingmanager te zijn.

Marousha van Egmond

Engineer Body & Chassis

 

Ik ben Marousha van Egmond, 18 jaar en ik zit aankomend jaar bij het HAN Hydromotive team.

Voordat ik naar de HAN toe kwam om daar te gaan studeren heb ik mijn HAVO-diploma gehaald. Mijn interesse voor automotive is vanaf kleins af aan al ontstaan. Toen ik 14 jaar was mocht ik de crossauto van mijn broer lenen om mee te doen aan het ‘Texelse speedweekend autocross’ maar nadat die auto gecrasht was, heb ik samen met vrienden en familie een Suzuki swift omgebouwd tot crossauto. Daar heb ik 2 jaar mee gecrosst in de junioren klasse. Vanaf dat moment ben ik geïnteresseerd geraakt in de race wereld.

Door deel te nemen aan het Hydromotive team is het voor mij een grote kans om die voorkennis toe te kunnen passen binnen het project en om mijzelf meer te kunnen ontwikkelen als engineer. Om kennis te kunnen delen met mijn medestudenten ontwikkel je sneller nieuwe vaardigheden en kan je veel van elkaar leren. Omdat ik een groot fan ben van de Formule 1 weet ik dat aërodynamica heel belangrijk is en daarom heb ik gekozen voor het subteam Body & Chassis. Mijn interesse ligt vooral bij het ontwerpen en ontwikkelen van voertuigen en daarom heb ik gekozen voor het Body & Chassis subteam. Wij als team gaan ervoor om een zo goed mogelijk resultaat te behalen tijdens de Eco-Shell Marathon maar bovenal natuurlijk ook om veel plezier te hebben en veel te kunnen leren.

Sjoerd Peeneman

Engineer Body & Chassis

 

Ik ben Sjoerd Peeneman, 18 jaar en woon in Maurik.

Racen en techniek zijn onlosmakelijk met mij verbonden. Al op jonge leeftijd ontwikkelde ik een liefde voor extreme ontwerpen en snelle auto's door naar F1 te kijken. Het kunnen toepassen van mijn interesses en het werken met een gemotiveerd team zijn de belangrijkste redenen waarom ik bij Hydromotive ben gekomen!

Ik zit in Body & Chassis omdat ik het erg leuk vind om die onderdelen van de auto te ontwerpen. Mechanische berekeningen en 3D-ontwerpen maken zijn mijn sterkste gebieden, en het is erg gaaf om het productieproces en veel nieuwe uitdagingen die we gaan tegenkomen te ervaren! Dit subteam biedt een geweldige kans om het theoretische gedeelte, zoals mechanische berekeningen en 3D-ontwerpen, naar de praktijk te vertalen door alle componenten te produceren en te testen in real-life omstandigheden.

Om op zo'n unieke en uitdagende manier te kunnen bijdragen aan de toekomst van waterstofauto's is een bijzondere ervaring. Met het team van dit jaar zullen we een geweldige tijd samen hebben, en zeker een team zijn die je niet kan onderschatten.

Martijn Minten

Engineer Body & Chassis

 

Hi, ik ben Martijn en ik ben 19 jaar en woonachtig in Tiel. Mijn passie voordat  ik bij het team kwam had maken met toegepast carbon composiet. Dus de keuze om lid te worden van het body & chassis subteam was logisch. Ik kijk erg uit naar de uitdagingen van de ontwikkeling van onze shell-ecomarathon racewagen. Als onderdeel van body & chassis het doel is om een platform te ontwikkelen en te produceren vannuit wij ons richten tot  de innovatie van waterstof aangedreven endurance racen.

Jimmy Wiltenburg

Engineer Brakes & Suspension

 

Mijn naam is Jimmy Wiltenburg, ben 21 jaar en woon in Arnhem. Op de middelbare school heb ik eerst de MAVO afgemaakt en heb hierna 2 jaar HAVO gedaan. toen ik de HAVO heb afgerond wist ik niet echt wat ik wilde doen en heb toen 2 tussenjaren genomen. Na die 2 jaar ben ik uiteindelijk bij de studie HAN Automotive in arnhem gekomen. Ik ben altijd al geinteresserd in auto’s en engineering geweest, dus ik dacht hier kan ik dat mooi combineren. Gelukkig is dat met deze studie mogelijk.

De reden waarom ik voor het hydromotive team heb gekozen, is omdat dit een mooie uitdaging is. ik zit zelf in het subteam brakes and suspension. Ik hoop veel te leren over brakes and suspension, omdat hier mijn interesse gebied ligt en dat we natuurlijk bij de race een mooi resultaat behalen. Daarnaast wil ik ook meer over waterstof auto’s te weten komen en daar is dit project ideaal voor

Thomas Schenke

Engineer Brakes & Suspension

 

Mijn naam is Thomas Schenke ben  21 jaar en woonachtig in Nieuwegein. Voordat ik aan de HAN studeerde heb ik de opleiding technisch specialist personenauto’s niveau 4 gevolgd in Nieuwegein. Deze opleiding ging mij erg goed af en wilde een extra uitdaging aangaan naast mijn studie. Ik heb hier deelgenomen aan het race team van de school met als verantwoordelijkheid het afstellen en verbeteren van het onderstel van de auto op meerdere circuits. Dit was erg leerzaam maar veel op de praktijk gericht. Ik wilde deze aanpassingen beargumenteren en op papier laten zien. Daarom heb ik gekozen voor de Automotive opleiding aan de HAN in Arnhem.

Meedoen aan het Hydromotive team is voor mij een nieuwe mogelijkheid om mijn kennis verder uit te breiden en het uiterste in mijzelf naar boven te halen. Tevens is dit project erg op de toekomst gericht wat ik erg interessant vind. Want het huidige toekomst beeld is toch een schonere brandstof gebruiken zoals waterstof. Daarom ben ik erg blij dat ik deel mag uitmaken van dit team en samen mag werken met 16 andere gemotiveerde studenten die één gezamenlijk doel hebben: pieken tot het einde en de Shell Eco Marathon winnen!

Jules Braken

Engineer Brakes & Suspension

 

Mijn naam is Jules Braken en ik ben 19 jaar oud. Ik kom uit een klein dorp genaamd Giessenburg. Voordat ik ben begonnen op de HAN heb ik 6 jaar op het Gymnasium gezeten in Gorinchem. Deze vooropleiding heb ik afgesloten met de profielen "Natuur en techniek" en "natuur en gezondheid".

 

Mijn hele leven heb ik al iets met techniek en auto's gehad. Vandaar dat ik vorig jaar op de HAN Automotive ben gestart. Dit jaar ben ik enthousiast om met een nieuwe grote taak te beginnen met Hydromotive. Het lijkt me heel interessant om aan mee te werken aan de nieuwste technieken die zomaar eens deel uit zouden kunnen maken van de toekomst.

Thomas Leijssen

Engineer Powertrain

 

Ik ben Thomas Leijssen, 23 jaar en ik ben geboren en getogen in Arnhem.
Van jongs af aan ben ik al geïnteresseerd in techniek, na het succesvol afronden van mijn mbo besturingstechniek opleiding ben ik gaan kijken naar een vervolg opleiding.
Ik heb uiteindelijk voor Automotive gekozen omdat de autotechniek aan het innoveren is.
Ik was al sinds 2015 erg geïnteresseerd in het HAN hydromotive team, het sprak mij vooral aan omdat zo Innovatief was ten opzichte van verbrandingsmotoren. Dit was ook voor mij een reden om automotive te gaan kiezen als mijn vervolg opleiding.

De reden waarom ik bij het powertrain sub-team wou gaan werken is omdat ik mij wil verdiepen in waterstof en de moderne aandrijving ervan. ik heb veel over elektriciteit en elektromotoren opgedaan tijdens mijn mbo opleiding en ik hoop dat ik in dit project veel daarvan kan toepassen.

 

 

 

Jurgen van Adrichem

Engineer Powertrain

 

 

Odin Bosscher

Engineer Powertrain

 

Ik ben Odin Bosscher, 20 jaar oud & kom uit de provincie Groningen. Ik maak dit jaar in het team deel uit van het subteam powertrain. Auto’s en de techniek van dien heb ik van jongs af aan al interessant gevonden. Daarom heb ik na één jaar HBO Technische Bedrijfskunde er toch voor gekozen om een switch te maken en Automotive aan de HAN te gaan studeren. Nog steeds ben ik erg tevreden over het feit dat ik deze switch heb gemaakt.

Om mijn kennis die ik in het eerste jaar heb opgedaan uit te breiden heb ik besloten om lid te worden van het Hydromotive team. Het is ook nog een mooie kans om projectmatig praktijkervaring op te doen waarbij we samen met het team de uitdaging aan gaan voor en tijdens de shell eco-marathon.

Stijn Beverdam

Engineer Powertrain

 

Mijn naam is Stijn Beverdam. Ik ben 21 jaar oud en ik ben geboren en getogen in de Overijsselse stad Zwolle. Voordat ik naar de HAN kwam heb ik de opleiding technisch specialist personen auto’s gedaan op het Deltion College in Zwolle.

Al vanaf jonge leeftijd ben ik geïnteresseerd in auto’s en dat was ook de rede dat ik autotechniek gestudeerd had. Tijdens mijn studie kwam ik er al achter dat ik niet mijn hele leven in de garage wou staan. Ik heb daarom ervoor gekozen om HBO op de HAN te volgen.

Ik heb voor het Hydromotive team gekozen omdat ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer auto’s bij gaan komen die op waterstof gaan rijden. Het leek me daarom interessant om aan het project deel te nemen, zodat ik hopelijk later de opgedane ervaring kan toepassen in mijn latere werk.

 

Simon Bours

Engineer Powertrain

 

Ik ben Simon Bours, 21 en ik kom uit Groningen. Ik heb een passie voor zowel elektrotechniek als werktuigbouwkunde en ben uitgekomen op deze opleiding omdat ik mezelf hier op beide vlakken kan ontwikkelen.

Ik heb gekozen om me aan te sluiten bij het Hydromotive team omdat ik niet heel veel over waterstof als energiebron weet en omdat onder druk werken binnen een raceteam mij ontzettend aanspreekt!

Yannick Janssen

Engineer Powertrain

 

Mijn naam is Yannick Janssen, ben 21 jaar oud en kom uit Azewijn. Ik ben vorig jaar gestart met de studie Automotive op de Han. Hiervoor heb ik de Mbo 4 studie Technicus mobiele werktuigen afgerond bij Aventus in Apeldoorn. Zelf sleutel ik als hobby graag aan machines en auto’s.


Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de techniek en vind het ook super dat ik deel uit mag maken van het Hydromotive subteam Powertrain. Dit jaar hoop ik samen met mijn teamgenoten veel te leren en een goede prestatie neer te kunnen zetten op de Shell Eco marathon. 

Yoram Faber

Engineer Powertrain

 

Mijn naam is Yoram Faber, ik ben 21 jaar en woonachtig in Arnhem. Ik ben al vanaf jongs af aan al gek van auto`s en motoren. Na de middelbare school heb ik daarom eerst MBO Technisch specialist bedrijfstauto`s afgerond, daarna heb ik gekozen om verder te studeren aan de HAN.

 

Toen ik de presentatie van het vorige HAN Hydromotive team zag was ik direct verkocht. Ik veracht dat waterstof veel toekomst heeft, daarom wil ik mij hier verder in willen verdiepen doormiddel van het Hydromotive team. Ik ben trots dat ik deel uit mag maken van het Hydromotive team, werken in een hechte en gemotiveerde groep studenten om een geweldig resultaat neer te zetten!

Edwin Kemper

Technical Advisor

 

Ik ben Edwin Kemper, 41 jaar en kom uit Raalte. Ooit (op 16-jarige leeftijd) begonnen in het autovak als monteur en doorgestroomd tot docent. In het onderwijs houd ik me veel bezig met race-teams, projecten en duurzame aandrijving, omdat hier toch echt wel mijn passie ligt. Te zien hoe studenten zich echt ontwikkelen en de enorme inzet die ze laten zien bij een project als dit maakt het onderwijs zinvol en leuk, waar ik me voor wil inzetten.

Vanuit mijn achtergrond als Power Train docent wil ik graag mijn kennis gebruiken om het team van Hydromotive naar de top te brengen!

Jaap Janssens

Technical supervisor

 

Mijn naam is Jaap Janssens, 33 jaar en woon in Huissen. Ben ooit begonnen als student bij HAN Automotive en werk inmiddels 9 jaar als docent. Als docent geef ik vakken als CAD, werktekeningen, eindige elementen, composiet mechanica en sandwichconstructies. Vanuit mijn expertise begeleid ik voornamelijk de technische subteams en dit doe ik met veel plezier. Samen met lesgeven is het één van de leukste onderdelen van mijn werk.  Het is altijd geweldig om te zien hoe de studenten het ervaren als hun ontwerpen en ideeën tot leven komen. Vorig jaar waren we als derde geëindigd maar er was nog veel aan het voertuig te verbeteren. Dit jaar hebben we dus de kans om een nog beter resultaat neer te zetten!