Over ons team

De geschiedenis van HAN Hydromotive is er eentje die al ver terug gaat. In 2009 waren een aantal studenten zo enthousiast na afloop van het project ‘HAN Eco-Marathon’, dat ze deel wilden nemen aan de Shell Eco-Marathon. Ze zijn het team HAN Hydromotive gestart en hebben zich volledig gestort op deze wedstrijd.

Van 2010 tot en met 2012 is er deelgenomen met ons eerste voertuig, de ‘Arval Inspire I’. Dit voertuig was opgebouwd uit hout. Wegens tijdgebrek en weinig ervaring met waterstof is er in 2010 deelgenomen in de categorie ‘benzine’. De jaren hierna is er deelgenomen in de categorie ’waterstof’. Het beste resultaat met dit voertuig is een behaalde derde plaats op de Shell Eco-marathon 2011 in Lausitz, met een verbruik van 1 : 602 km/l.

Van 2013 tot en met 2015 is er deelgenomen met ons tweede voertuig de ‘Arval Inspire II’. De technieken zijn in de jaren verbeterd, waardoor er meer achtergrondstudies gedaan zijn naar het bouwen van een Shell Eco-marathon voertuig. De Arval Inspire II is in 3D ontwikkeld en volledig gebouwd uit composieten. Tijdens de bouw is er rekening gehouden met een aantal doelstellingen die gesteld waren. Een van die doelstellingen was om de Arval Inspire II straatlegaal te maken. Hiermee hebben wij bewezen dat studenten van de HAN een extreem zuinig voertuig kunnen maken voor de Nederlandse wegen. De tweede doelstelling was om de Arval Inspire II geschikt voor twee personen te maken. Het beste resultaat met dit voertuig is een behaalde derde plaats op de Shell Eco-marathon 2014 in Rotterdam, met een verbruik van 1 op 510 km/l.

Vanaf 2016 werd er deelgenomen met ons derde voertuig. De ABN AMRO Lease Accelerator. Met dit voertuig is een verbruik van 1 op 570 km/l gehaald. Het doorontwikkelen van dit voertuig in de twee jaar hierna leverde een nog beter resultaat op, maar vanwege technische mankementen is er geen resultaat meer neergezet.

In 2019 was er opnieuw succes: een derde plaats, met een verbruik van 1 op 692 km/l! Dit kwam vooral door het nieuwe voertuig, de HM10. Voor de tiende editie was dit voertuig bewapend met een vernieuwd energie management systeem. Ook had de wagen een compleet nieuwe body en een nieuw chassis. 

Vanaf 2021 rijden wij met de HM22 met alweer een nieuw record die de tot nu toe behaalde resultaten lang en breed overtreft: een verbruik van 1 op 893 km/l!. Dit kwam voornamelijk door de opnieuw ontwikkelde ophanging en de nog efficiëntere aandrijving. Met dit resultaat plaatst het team zich officieel als derde in de wereldranglijst.

Bas van Oirschot

Team manager

 

Mijn naam is Bas van Oirschot, 22 jaar en Automotive-student aan de HAN. Na het behalen van mijn VMBO-diploma (richting elektro) ben ik begonnen aan de opleiding bedrijfsautotechnicus (niveau 2). Deze opleiding heeft mijn enthousiasme voor de richting autotechniek bevestigd. In de jaren daarna ben ik dan ook verder gaan leren om dieper in de techniek te duiken. In 2021 heb ik mijn tijd op het MBO afgerond met een diploma technisch specialist bedrijfsauto’s (niveau 4). Hierna heb ik de keus gemaakt om verder te studeren aan de HAN. De studie Automotive sluit mooi aan op mijn ervaring binnen de autotechniek en mijn passie hiervoor. 

 Onderdeel uit maken van het Hydromotive team is een mooie mogelijkheid om te werken aan een oplossing die veel gaat betekenen in de transitie naar een uitstootvrije toekomst. Ook levert het op het vlak van persoonlijke ontwikkeling veel op aangezien je leert samen werken als een team waarin geen schakel kan ontbreken in de keten.  

Ik ben erg blij dat ik de rol van team manager op me heb mogen nemen. Het mooie van deze rol is dat je van alles wat mee krijgt. En dat je techniek en management combineert. 
Ik heb er de volste vertrouwen in dat we als team een prachtige prestatie gaan neer zetten bij de Shell Eco-Marathon in 2023! 

Maarten van der Kleij

Public Relations & Financial Manager

 

Mijn naam is Maarten van der Kleij, ik ben 21 jaar oud en woonachtig in Zevenaar. Voordat ik begon aan de HAN Automotive, heb ik de opleiding Technisch specialist personenauto’s gedaan. In die vier jaar merkte ik dat ik een groter potentieel had dan ik dacht en wilde ik verder groeien in mijn ontwikkeling. HBO was hierbij de meest voor de hand liggende keuze. 
 
In mijn vorige opleiding was ik al erg geïnteresseerd in waterstof en dat is later alleen maar meer geworden. Ik heb gekozen voor het Hydromotive team om een mooie uitdaging aan te gaan en omdat ik denk dat er een grote toekomst zit in waterstof en graag samen met 12 andere gemotiveerde studenten meehelp aan de ontwikkeling van waterstof. Ik hoop met het team al onze doelen te bereiken en een mooi resultaat neer te zetten bij de Shell Eco Marathon.

Jelmer Gasseling

Public Relations & Events

 

Ik ben Jelmer Gasseling, 19 jaar oud en woonachtig in Arnhem. Na mijn VWO opleiding in België op een Europese School ben ik opzoek gegaan naar een vervolg opleiding. In wat gesprekjes met mijn ouders was ik erachter gekomen dat ik een technische opleiding wou doen die alles te maken had met autotechniek. In het eerste jaar kregen we te horen over het Hydromotive team en was ik gelijk enthousiast. Dit omdat ik denk dat er grote toekomst zit in de waterstof bij de automotive branch.

Nu is het mijn taak om sponsoren binnen te krijgen en te zorgen dat wij met de auto op events komen te staan. Ook zorg ik ervoor dat wij verschillende generale repetities zullen hebben voor de grote finale race in mei. Ons doel is namelijk zo hoog mogelijk te eindigen bij de Shell Eco-Marathon en ik ben blij dat ik daar deel vanuit mag maken.

 

 

 

 

 

 

Sven Tangeman

Marketing Manager & IT

 

Ik ben Sven Tangeman, 19 jaar en woonachtig in Eemnes. Na het succesvol afronden van mijn Havo was ik aan het kijken naar een vervolgopleiding. Met een passie voor auto's had een technische opleiding zoals Automotive meteen mijn interesse. In mijn vijfde leerjaar van de havo is mijn liefde ontstaan ​​voor waterstof toen ik mijn PWS had geschreven over waterstof in de luchtvaart. Hierdoor ben ik ook bij het Hydromotive team terecht gekomen omdat deze interesse  erg is blijven hangen en ik hier nog verder onderzoek naar wil doen om te zorgen voor een schoner milieu. 

Meedoen aan het Hydromotive team is een unieke mogelijkheid om mezelf verder te ontwikkelen op het gebied van projectmatig werken. Omdat je moet solliciteren voor het team, weet je zeker dat je met een groep ondersteunende studenten samenwerkt. Combineer de motivatie van de groep met het doel om duurzame ontwikkelingen binnen de Automotive branche te behalen en je hebt een leuk team samengesteld. De saamhorigheid en motivatie om samen een doel te behalen sprak mij het meeste aan om deel te nemen aan dit project. Samen met het team hoop ik dit jaar ons doel te bereiken en een geweldig resultaat te behalen tijdens de Shell Eco Marathon! 

 

 

 

 

Teun van der Meer

Engineer Body & Chassis

 

Ik ben Teun van der Meer, 23 uit Assendelft. Ik heb er altijd van gehouden om aan auto’s te sleutelen, en ik vind de techniek super interessant. Voor het Hydromotive team ben ik manager van het koetswerk en het chassis. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik de interessante problemen van dit deel van de auto wil leren oplossen. Alles word gemaakt van carbon, dus dit is een goede leerkans om daar mee te leren werken, en daar krachtenberekeningen mee te maken. Ook is dit een van de enige manieren om de aerodynamica aan te pakken. Ik hoop dat we de auto zo betrouwbaar mogelijk kunnen krijgen, zodat we gegarandeerd mee kunnen racen. 

Jelte van der Meer

Engineer Body & Chassis

 

Mijn naam is Jelte van der Meer, ik ben 19 jaar oud en ik kom uit Lemmer. Van jongs af aan kwam ik al veel in aanraking met auto’s. Sindsdien is mijn passie voor auto’s alleen maar verder gegroeid. Nadat ik mijn havo heb afgerond ben ik gelijk doorgegaan met Automotive Engineering. In het eerste jaar van deze opleiding kreeg ik voor het eerst te horen van Hydromotive en dit sprak mij gelijk aan. 

Ik ben iemand die van een uitdaging houdt en graag innovatieve oplossingen verzint voor complexe problemen. Dit is ook waarom ik heb gekozen voor het sub-team Body & Chassis. Binnen dit sub-team zal ik veel nieuwe vaardigheden leren en de huidige auto naar zijn optimale vorm brengen om zo efficient mogelijk te kunnen rijden.

Remco Baan

Engineer Body & Chassis

 

Mijn naam is Remco Baan, ik ben 19 jaar en woon in Rijssen. Als klein jochie was ik altijd al gek van alles op wielen. Toen ik 7 was kreeg ik mijn eerste crossmotor en na een kennismaking met de kartsport tijdens een workshop had ik mijn sport gevonden. Inmiddels heb ik op aan verschillende nationale en internationale kartwedstrijden deelgenomen en mocht is als gastrijder deelnemen aan een elektrisch kartevent in Duitsland. Na mijn HAVO examen was al vrij snel duidelijk dat mijn toekomstige opleiding iets met automotive of engineering te maken moest hebben. Bij de HAN vond ik mijn opleiding. Ik vind het geweldig om een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van nieuwe technieken en  aerodynamica. Iets nieuws te ontdekken en door te ontwikkelen. 

Toen ik de kans kreeg om te solliciteren bij het hydromotive team van de HAN heb ik dat ook gelijk gedaan. Hier kan ik deel uitmaken van een geweldig team, waar ik mij vooral bezig houdt met de aerodynamica en het chassis van het voertuig. 

Door hiervoor te kiezen kan ik mij uitdagen om mooie resultaten voor het team neer te zetten!  

Christian de Waal

Engineer Brakes & Suspension

 

Mijn naam is Christian de Waal, ik ben 22 jaar oud woon in Werkendam. Nadat ik succesvol de middelbare school had afgerond begon ik met zoeken naar een mogelijke hbo-studie. Na 2 succes volle jaren op het mbo wist ik zeker dat ik naar hbo Automotive Engineering wilde gaan studeren op de HAN in Arnhem. Er was alleen één struikelblok: wiskunde. Na wat hevige gesprekken op school heb ik het voor elkaar kunnen krijgen dat ik bijles kreeg voor wiskunde. Hierdoor behaalde ik het benodigde niveau van wiskunde tijdens de mbo-opleiding. Toen ik bijna mijn P had gehaald moest er worden gekozen voor een project voor het volgende jaar: na alle presentaties sprong Hydromotive er met kop en schouders voor mij bovenuit! Als je lid wilt worden van het team, heb je een ''sollicitatiegesprek'' om te zien of je de vaardigheden en motivatie hebt om lid te worden van het team. Dit betekent dat je omringd bent door gemotiveerde mensen. De motivatie die gepaard gaat met het doel om een duurzamere Automotive toekomst te ontwikkelen, betekent dat je een heel goed team hebt. Dit motiveerde me om bij het team te komen. Ik ben ook erg blij met mijn rol als engineer voor het sub-team: Brakes and Suspension, omdat dit me de kans geeft om de vaardigheden die ik tijdens mijn vorige studie heb geleerd te gebruiken, te verkennen en te verbeteren. Samen met het team hoop ik dat we de doelen die we hebben gesteld gaan halen en een geweldig resultaat behalen tijdens de Shell Eco Marathon!

Aljosja Hazeleger

Engineer Powertrain

 

Mijn naam is Aljosja Hazeleger en ik ben 22 jaar oud. Ik woon in Ede. Op dit moment volg ik de opleiding Automotive op de Han in Arnhem. Hiervoor heb ik mbo 3 autotechniek gedaan en heb ik mbo 4 technisch specialist deeltijd gedaan.  

Het eerste jaar op Automotive ging mij goed af. Dit komt mede doordat dit vak een passie voor mij is.  Daarom wilde ik een uitdaging. 
Toen ik hoorde van Hydromotive raakte ik meteen geënthousiasmeerd. Met een team gemotiveerde studenten ben ik ervan overtuigd dat we een mooi eindresultaat neer kunnen zetten. 

Omdat er veel ontwikkeling wat betreft waterstof is op dit moment is het een mooie manier om als hydromotive team daar op aan te sluiten. Ik wil mij meer verdiepen in alternatieve aandrijvingen en hierom wil ik als engineer powertrain te werk gaan. 

Arjan Kamalzadeh

Engineer Powertrain

 

Mijn naam is Arjan Kamalzadeh, ik ben 20 jaar oud en woon in Nederland. Na het afronden van mijn opleiding in Dubai ging ik op zoek naar een studie in Nederland met een mooie en technische toekomst en er was geen betere keuze dan autotechniek. Ik had aanvankelijk moeite om me aan te passen aan het hoge opleidingsniveau in Nederland, maar toen ik het eenmaal onder de knie had, was ik niet meer te stoppen! Nadat ik hoorde dat ik in mijn tweede jaar bij een team moest komen, dacht ik niet twee keer na om me in te schrijven voor hydromotive. Na mijn afstuderen aan de automobielindustrie wil ik een master in duurzame energie doen aan een universiteit in Nederland, dus er is geen betere keuze dan hydromotive om mijn basis voor mijn master te bouwen. Het is een project dat de toekomst tegemoet gaat van het gebruik van waterstof om auto's te laten functioneren. Wat geweldig om als auto-ingenieur op je cv te hebben staan! Afgezien daarvan heeft het vele positieve kanten, zoals het hoogste budget van alle andere teams en de hoogste doelen/targets. Vanwege mijn interesse in duurzame energie was ik verheugd te horen dat ik op de aandrijflijn werk. Dit geeft me de kans om te werken aan wat ik echt leuk vind en waar ik gepassioneerd over ben. Samen met de andere afdelingen/teamleden hoop ik dat we een enorme prestatie kunnen leveren en enorm kunnen verbeteren ten opzichte van voorgaande jaren in de Shell Eco Marathon! 

Stijn van der Meer

Engineer Powertrain

 

Mijn naam is Stijn van der Meer, ik ben 20 jaar oud en woon in Diemen. Sinds het begin van mijn middelbare schooltijd was ik geïnteresseerd in techniek. Mijn sterke punten op school waren wiskunde en natuurkunde, maar ik vond sporten en bewegen ook altijd leuk. Nadat ik met succes was geslaagd voor mijn middelbare school was het voor mij een logische stap om een technische studie te volgen, en dat deed ik ook. Ik was 17 jaar oud toen ik begon met werktuigbouwkunde, helaas realiseerde ik me dat dit niet 100% was waar ik naar op zoek was. Ik heb altijd een passie gehad voor auto's en mobiliteit in het algemeen, dus toen ik over Automotive hoorde, was dit een perfecte mix tussen werktuigbouw/elektrotechniek en voertuigmobiliteit. Ik wilde lid worden van het Hydromotive-team omdat ik altijd dacht dat dit een kans was om mezelf te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te leren. En nu ben ik hier, onderdeel van de Hydromotive Powertrain-afdeling, en blij om een steentje bij te dragen aan het verbeteren van onze huidige auto. 

Edwin Kemper

Technical Advisor

 

Ik ben Edwin Kemper, 43 jaar en kom uit Raalte. Ooit (op 16-jarige leeftijd) begonnen in het autovak als monteur en doorgestroomd tot docent. In het onderwijs houd ik me veel bezig met race-teams, projecten en duurzame aandrijving, omdat hier toch echt wel mijn passie ligt. Te zien hoe studenten zich echt ontwikkelen en de enorme inzet die ze laten zien bij een project als dit maakt het onderwijs zinvol en leuk, waar ik me voor wil inzetten. 

Vanuit mijn achtergrond als Powertrain docent wil ik graag mijn kennis gebruiken om het team van Hydromotive naar de top te brengen! 

Jaap Janssens

Technical supervisor

 

Mijn naam is Jaap Janssens, 35 jaar en woon in Huissen. Ben ooit begonnen als student bij HAN Automotive en werk inmiddels 11 jaar als docent. Als docent geef ik vakken als CAD, werktekeningen, eindige elementen, composiet mechanica en sandwichconstructies. Vanuit mijn expertise begeleid ik voornamelijk de technische subteams en dit doe ik met veel plezier. Samen met lesgeven is het één van de leukste onderdelen van mijn werk.  Het is altijd geweldig om te zien hoe de studenten het ervaren als hun ontwerpen en ideeën tot leven komen. Vorig jaar waren we als derde geëindigd maar er was nog veel aan het voertuig te verbeteren. Dit jaar hebben we dus de kans om een nog beter resultaat neer te zetten!