Het doel

Bij de Shell Eco-Marathon draait alles om efficiëntie. De internationale studententeams moeten op zo min mogelijk brandstof een zo groot mogelijke afstand rijden. Tijdens de race wordt het waterstofverbruik gemeten om te zien hoeveel brandstof er verbruikt wordt. In combinatie met de afgelegde afstand kan berekend worden hoeveel kilogram waterstof er verbruikt is per afstandseenheid. De resultaten worden vervolgens omgerekend naar benzine en op die manier gepresenteerd op het scorebord. Uiteraard wint het team met het laagste verbruik. Alle teams strijden zo een zwaar gevecht op het gebied van innovatie en laten zo aan de wereld zien hoe ver we al zijn met alternatieve brandstoffen en wat er mogelijk is in de Automotive branche. Dit jaar zal het goede resultaat van 893 kilometer per liter benzine overtroffen moeten worden. Hier streven we naar door het toepassen van nieuwe technieken om meer kilometers met minder brandstof te rijden. Denk hierbij aan het lichter maken van de auto, een zo efficiënt mogelijke rijtechniek toepassen tijdens de race en het beperken van de energieverliezen in de auto zoals de rolweerstand en de luchtweerstand maar ook de verliezen die optreden bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit.

Klasses & Reglement

Klasses

Er zijn twee verschillende klasses waar teams aan mee kunnen doen bij de Shell Eco-marathon; de ‘Urban Concept’ klasse en de ‘Prototype’ klasse. Aan de eerste van de twee, waar Hydromotive aan mee doet, zijn aanzienlijk meer regels verbonden om zo een scenario te creëren wat meer op die van de echte wereld lijkt.

 

Regels

Het regelement van de Shell Eco-marathon Urban Concept klasse is een klein boekwerk waar het team en de auto zich aan moet houden. Sommige regels spreken voor zich, terwijl anderen het complete ontwerp van het voertuig beïnvloeden. Zo moet de auto twee deuren hebben waar drie jaar geleden één al volstond. Daarnaast mag de auto exclusief bestuurder maximaal 225 kg wegen. De bestuurder moet minimaal 70 kg wegen, als hij of zij minder weegt, moet er ballast als compensatie meegenomen worden.           

Verder zijn er eisen gesteld aan de afmetingen van het voertuig. Zo bedraagt zijn maximale lengte 3500 mm, de breedte moet tussen de 1200 en de 1300 mm liggen. De hoogte mag iets kleiner: 1000 tot 1300 mm. Tevens moet de wagen minimaal 100 mm van de grond af liggen.

Dit jaar verschillen de autobanden met de eisen van vorig jaar: er mogen geen banden van motoren gebruikt worden. De banden moeten een plat profiel hebben, zodat de auto meer lijkt op een benzineauto. 

Om gedurende de hele race de veiligheid van alle deelnemers te garanderen, moeten hiervoor ook een aantal vakjes aangevinkt worden. Zo moet de bestuurder binnen tien seconden zich uit zijn vijf-punts gordel los kunnen maken en buiten het voertuig komen te staan. Tevens moet een waterstof snuffelaar, een apparaat wat een waterstof lek kan ontdekken, achterin het voertuig geplaatst zijn om te waarschuwen voor een dergelijke calamiteit.