Reglement

Reglement

Ook in het seizoen 2018-2019 doet HAN Hydromotive bij de Shell Eco-marathon mee in de UrbanConcept klasse. Alle voertuigen in deze klasse moeten zich aan dezelfde regels houden. Dit om de race competitief en vooral veilig te houden. Aan het begin van de Shell Eco-marathon moet elk voertuig door de technische keuring, waar wordt gecontroleerd of elk team zich aan het reglement houdt. Hieronder staat een kleine selectie van de regels uit het regalement van 2019.

 

Afmetingen en gewichten

Binnen de urban concept klasse mag een voertuig, exclusief bestuurder, maximaal 225 kg wegen. De bestuurder moet minimaal 70 kg wegen. Als de bestuurder minder dan 70kg weegt, dan moet er ballast meegenomen worden ter compensatie. Het minimumgewicht inclusief de bestuurder is 140 kg. Dit is niet veranderd t.o.v. vorig jaar.

Speciaal voor de UrbanConcept klasse moeten er verlichting, een claxon en een bagagevak aanwezig zijn. Een ruitenwisser is ook verplicht zodat er ook in de regen gereden kan worden. Ook de elektronica en de profieldiepte van de banden worden daarop aangepast. Daarnaast is het verplicht om het voertuig met 4 wielen uit te rusten.

Het voertuig moet tussen de 120 en 130 cm breed zijn, exclusief spiegels. De wielbasis is minimaal 1.2 meter en de hoogte van het voertuig moet tussen 1 en 1.3 m liggen. De minimale lengte van het voertuig is 2.2 meter, maximaal 3.5 meter. Daarnaast moet de wagen een minimale 10 cm van de grond af staan.

Een opvallende wijziging in de regelementen voor 2019 is dat de auto verplicht twee deuren moet hebben. In het nieuwe body en chassis van dit jaar zal dit dus naar voren komen.

 

Veiligheid

Om de veiligheid van alle deelnemers van de Shell Eco-marathon zijn een groot aantal regels vastgelegd. Zo is het onder andere verplicht te claxoneren bij het inhalen van een ander voertuig.

Tevens moet het voertuig zo ontworpen zijn dat de bestuurder bij een ongeluk beschermd is. De ABN AMRO Lease Accelerator van vorig jaar was uitgerust met een waterstof snuffelaar, die bij een mogelijk lek het systeem uitschakelt. Hetzelfde systeem zal dit jaar weer terugkeren. Bovendien moet de bestuurder in geval van nood binnen 10 seconden buiten het voertuig kunnen staan, dit wordt bij de keuring getest.